Adviseur hoeft klant niet te waarschuwen voor wijziging LKV
Advieskantoren zijn niet per definitie verplicht om hun opdrachtgevers in te lichten over wijzigingen in de wet- en regelgeving met betrekking tot loonkostenvoordelen.
Een bv heeft een accountants-, IT-audit en (belasting)advieskantoor aangeklaagd vanwege vermeende tekortkomingen in de loonadministratiediensten. Het gaat specifiek om de aanvraag van het loonkostenvoordeel (LKV) voor arbeidsgehandicapte werknemers. De kern van het geschil betreft de vraag of het accountants- en advieskantoor als opdrachtnemer had moeten waarschuwen voor bepaalde wijzigingen in wet- en regelgeving. Daarbij gaat het om die wijzigingen die van invloed zouden kunnen zijn op de compensatie van werkgevers van arbeidsgehandicapte werknemers.
Hof Den Bosch oordeelt dat het advieskantoor niet tekort is geschoten in haar contractuele verplichtingen. Het was niet haar verantwoordelijkheid om de bv te adviseren of te waarschuwen voor wijzigingen in de wetgeving. Het hof stelt vast dat de bv zelf verantwoordelijk was voor het tijdig aanvragen van de doelgroepverklaringen. Het advieskantoor had hierin geen verplichting. Het hof wijst de grieven van de bv af en veroordeelt haar in de proceskosten van het hoger beroep.
Bron: Hof Den Bosch 16-07-2024 (gepubl. 15-08-2024).